Blog

Daytona připravena, Tomáš Enge ji poznal na vlastní kůži

Po dramatickém úvodním klání v Austrálii se účastníci Mercedes-Benz Virtual GP 2023 přesunou na americký kontinent. V úterý 28.3. od 19 hodin si to rozdají na okruhu Daytona International Speedway na Floridě v 55minutovém nočním závodě pod umělým osvětlením.

Tradiční okruh z konce 50. let představuje americkou klasiku. Jeho základem je triovál pro závody NASCAR, uvnitř něhož se dá namotat několik dalších variant. Všechny využívají z větší či menší části klopenou část trioválu. Pro potřeby prestižní česko-slovenské virtuální série byla logicky zvolena verze pro závody sportovních vozů, která má 12 zatáček a na délku měří 5729 metrů. Traťový rekord zde drží španělský jezdec Álex Palou, jenž loni při závodě WeatherTech IMSA Sports Car Championship zajel s prototypem Cadillac DPi-V.R nejlepší kolo za 1 minutu a 33,724 sekundy.

Výrazné naklopení oválové dráhy vnese do závodu nový prvek, který na evropských okruzích nebývá přítomen.

Bohaté osobní zkušenosti s tímto okruhem má i šéf týmu Tomáš Enge SIM Racing, který se čtyřikrát zúčastnil legendární čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Při premiéře v roce 2007 dojel jako člen posádky prototypu Riley Mk.XI Pontiac na pěkném 6. místě, ale v dalších ročnících ho pronásledovala smůla. Pro různé technické závady nedojel do cíle v letech 2008, 2009 ani 2011, přitom jeho posádky zpravidla patřily k těm favorizovaným a v kvalifikacích prokazovaly dostatečnou rychlost. Nebylo mi tam prostě přáno, vždy se něco pokazilo. Každopádně se mi v Daytoně líbilo a rád jsem se tam vracel, protože místní čtyřiadvacetihodinovka má jedinečnou atmosféru. Klopená pasáž mi hodně připomněla léta strávená na amerických oválech IndyCar, takové pocity závodník jinde nezažije. Vnitřní část okruhu je jezdecky náročná kvůli hrbolatému a kluzkému povrchu. Na některých místech se katuje skoro jako v rally, což na trať dostává další a další nečistoty. Když se k tomu přidá ještě tma, nebývá o jezdecké chyby nouze, zavzpomínal na svou daytonskou anabázi Tomáš Enge.

Koncem ledna 2011 se Tomáš Enge naposledy zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Za volantem prototypu Riley Mk.XX Ford týmu Starworks Motorsport se střídal se Skotem, Kanaďanem a dvěma Američany, ale porucha motoru jim předčasně vystavila stopku.

Na startu se objeví kompletní osmnáctka účastníků, která se popere o další bodové příděly. Po prvním závodě je Lukáš Přáda na 2. a Adam Pilo na 4. místě. Tomáš Enge SIM Racing figuruje v týmové klasifikaci na 2. příčce. Očekává se opět dramatický souboj s týmem Entropiq, který do sezony vstoupil o něco úspěšněji. Zapojí se do dění na špici ještě někdo další? To mohou fandové špičkového simracingu sledovat již v úterý 28.3. od 19 hodin – tradičně na všech online platformách Virtual GP a samozřejmě i prostřednictvím televizních obrazovek O2 TV Sport.

ZPĚT