Blog

Ještě méně benzínu: Virtual GP pokračuje na Hungaroringu

Po dvou týdnech pokračuje 2. polovina sezony Mercedes-Benz Virtual GP 2023 na maďarském Hungaroringu. Oproti minulému závodu v rakouském Spielbergu dojde k jedné zásadní změně: objem palivové nádrže se omezí ještě více. Jezdci budou mít k dispozici pouze 50 % kapacity ve srovnání s 60 % v Rakousku. Organizátoři si od tohoto kroku slibují další zatraktivnění bitev na trati. Tak uvidíme, zda se jejich předpoklady potvrdí.

Hungaroring patří mezi klasické evropské okruhy, které vynikají technickou náročností. Přestože není příliš rychlý, od jezdců vyžaduje značnou dávku preciznosti. Závodní trať se nachází u obce Mogyoród ani ne 20 kilometrů východně od Budapešti. Její výstavba započala na podzim 1985 a už na jaře 1986 se zde jel první závod. Neuvěřitelný výkon, pokud si člověk uvědomí, že oba české závodní okruhy se budovaly několik let… Velká cena Maďarska se konala poprvé 10. srpna 1986 a od té doby má své místo v kalendáři Grand Prix. Z původních 4 kilometrů se trať v roce 2003 prodloužila na současných 4381 m, ale infrastruktura postupně stárla a v posledních letech už stěží dokázala držet krok s požadovanými standardy. Je velmi pravděpodobné, že nebýt obchodních zájmů Bernieho Ecclestona, vozy F1 by v Maďarsku dávno nezávodily. Nicméně brzy po převzetí komerčních práv skupinou Liberty Maďaři pochopili, že chtějí-li si udržet místo v kalendáři, musejí mohutně zainvestovat. To se právě děje a i v několika následujících letech dít bude. Klikatý profil a hrbolatý povrch velmi znesnadňují předjíždění, proto se Hungaroringu někdy přezdívá „Monako bez bariér“. Traťový rekord drží Lewis Hamilton, když v roce 2020 dosáhl se svým Mercedesem času 1:16,627 min.

Oldschoolová trať v Mogyoródu u Budapešti nepatří mezi jezdci k nejoblíbenějším. Alfou a omegou tu bývá kvalifikace, protože předjíždění je extrémně složité.

Vzhledem ke geografické blízkosti na Hungaroringu pravidelně startuje i spousta českých jezdců a Tomáš Enge není výjimkou. V Maďarsku absolvoval několik závodních víkendů, ale nikdy do sebe všechno nezapadlo tak, jak bylo potřeba. Rychlost mu však nechyběla a s náročnou tratí se dokázal popasovat. „Na Hungaroringu se mi v minulosti z různých důvodů moc nedařilo, i když časy na kolo jsem tam míval dobré zejména v dobách mého působení ve formuli 3000. Mimořádný význam tu má kvalifikace, protože na tomhle okruhu se strašně špatně předjíždí. Když jezdec vepředu neudělá chybu, je skoro nemožné dostat se před něj. Povedený start z pole position tady znamená polovinu vítězství,“ vysvětluje specifika maďarského okruhu šéf týmu Tomáš Enge SIM Racing.

Na začátku tisíciletí Tomáš Enge pravidelně startoval na Hungaroringu ve formuli 3000. Přestože většinou patřil k nejrychlejším, do špičkového výsledku se jeho rychlost nikdy nepromítla.

Na startu 8. podniku letošní sezony se objeví kompletní osmnáctka startujících, která se popere o další bodové příděly ve sprintu i hlavním závodě. Pro dvojici týmu Tomáš Enge SIM Racing to bude další příležitost narušit dominanci Martina Kadlečíka. Očekává se opět dramatický souboj našich jezdců s dvojicí týmu Entropiq, ale dramatické klání ve Spielbergu ukázalo, že do dění na špici se za jistých okolností mohou zapojit i někteří další. Jak si účastníci Mercedes-Benz Virtual GP 2023 budou počínat na maďarském Hungaroringu, mohou zájemci sledovat v úterý 29.8. od 19 hodin večer. Přenos bude jako tradičně k dispozici online na streamovacích platformách a také živě na O2 TV Sport.

ZPĚT