Blog

Poslední evropský závod hodně napoví

Sezóna Mercedes-Benz Virtual GP 2023 pomalu míří do svého závěru, na závodníky čeká poslední evropská zastávka. Tou bude německý okruh Nürburgring, který se po krátké přestávce vrací do kalendáře. Za jistých okolností se už může rozhodnout o letošním šampionovi, ale věřme, že se tak nestane.

Nürburgring byl pojmenován podle hradu Nürburg ve spolkové zemi Porýní-Falc, v jehož bezprostřední blízkosti leží. Současná varianta měří 5148 m a obsahuje 15 zatáček, nicméně původní okruh o délce 20 832 m nazývaný Nordschleife stále existuje a dodnes se na něm pořádají automobilové závody, testování i jízdy veřejnosti. Významnější část aktivit se však přesunula na kratší a modernější verzi Grand Prix, jejíž vznik iniciovala dramatická nehoda z roku 1976, při níž ve svém Ferrari málem uhořel Niki Lauda. Budování nového okruhu se sice neobešlo bez potíží, ale po vyřešení finančních problémů a několika odkladech byl slavnostně otevřen na začátku roku 1984. Velká cena Německa se na něm konala pouze v letech 1984 a 1985, poté z kalendáře F1 zmizela. Po roce 1995 se nejrychlejší monoposty na tento okruh vrátily, ale zatím poslední závod tu absolvovaly v roce 2020. Z té doby pak samozřejmě pochází absolutní traťový rekord, který drží časem 1:28,139 min. Max Verstappen s Red Bullem RB16.

Německý okruh patří k těm rychlejším a jezdecky náročnějším. Přinese úspěch zlatým barvám týmu Tomáš Enge SIM Racing?

Vzhledem k relativní blízkosti českých hranic startovala na Nürburgringu řada českých jezdců, několikrát i Tomáš Enge. V sezóně 2001 ovládl závod tehdy prestižního mistrovství formule 3000, když získal pole position a pak i vítězství v závodě. Později tam zaznamenal úspěchy i se sportovními vozy. „Jedná se o rychlý a plynulý okruh, na němž se moc nebrzdí. Nejpomalejší zatáčkou je hned ta první, kde po startu nebývá nouze o karamboly. Navíc je tam zvlněný povrch, který hrozí ztrátou stability zadní části při neopatrné práci s plynem. Většina zatáček je středně rychlých s vyšším bočním přetížením, což se projevuje degradací pneumatik, která tu hraje větší roli než opotřebení brzděním či akcelerací. Auto se nastavuje na vyšší hodnoty přítlaku zhruba jako v Silverstonu, aby bylo stabilní v zatáčkách projížděných na plný plyn. Specifikem okruhu je jeho vyšší nadmořská výška, která ovlivňuje zejména výkony atmosférických motorů,“ přibližuje charakteristiku Nürburgringu šéf týmu Tomáš Enge SIM Racing. K náročnosti přispívá ještě nestálé počasí, které se v pohoří Eifel často a rychle mění podobně jako třeba ve Spa.

Tomáš Enge se raduje bezprostředně poté, co 23. června 2001 vyhrál závod F3000 na Nürburgringu.

Pro Lukáše Přádu půjde o jeden ze zlomových závodů sezony. Chce-li si zachovat reálnou šanci na obhajobu titulu, musí vyhrát hlavní závod a nejlépe i sprint. Pokud by se mu nedařilo, mohl by si vedoucí Martin Kadlečík předčasně zajistit celkové vítězství. Doufejme, že k tomu nedojde a seriál zůstane otevřený až do konce. Každopádně jsme v rozhodující fázi sezóny a svou roli může sehrát i psychika. Počínání česko-slovenské simracingové elity mohou zájemci opět sledovat živě na streamovacích platformách i na televizní stanici O2 TV Sport. Desátý díl Mercedes-Benz Virtual GP 2023 startuje v úterý 10. 10. jako obvykle od 19 hodin.

ZPĚT