Blog

Virtual GP poprvé ve španělském Jerezu

Po třítýdenní přestávce pokračuje letošní sezóna Mercedes-Benz Virtual GP devátým dílem. Na jezdce s vozy Dallara F3 nyní čeká zastávka ve Španělsku na okruhu Jerez de la Frontera. Ten přibyl do platformy iRacing teprve nedávno a v rámci šampionátu půjde o jeho historickou premiéru. Lze tedy předpokládat, že tentokrát půjde pro všechny soutěžící o nové prostředí, s nímž nebudou mít mnoho zkušeností.

Okruh ležící zhruba 90 kilometrů od Sevilly ve španělské provincii Andalusie má za sebou bohatou minulost. Poprvé se zde jelo v roce 1986 a vítězství tehdy získal legendární Ayrton Senna. Dvakrát zde dokázal zvítězit také Alain Prost, než se pro rok 1991 Velká cena Španělska přesunula do Barcelony. Nicméně formule 1 se do Jerezu vrátila ještě dvakrát – v letech 1994 a 1997 jako Velká cena Evropy. Přestože od té doby se tam závod královské třídy už nejel, trať je díky své lokalitě na jihu Španělska oblíbenou testovací destinací. Probíhají tam zimní testy mnoha týmů a o celoroční vytíženost se stará spousta dalších motoristických akcí. Od roku 1987 hostí 4428 metrů dlouhý okruh s 13 zatáčkami mistrovství světa silničních motocyklů, často zde hostuje i světový šampionát superbiků. Oficiální traťový rekord drží od roku 1997 Heinz-Harald Frentzen, když se svou „ef-jedničkou“ Williams FW19 Renault zajel nejrychlejší kolo za 1:23,135 min.

Jerez je dnes spíše motocyklovým okruhem. Do platformy iRacing se dostal relativně nedávno a pro účastníky Virtual GP představuje jednu z novinek letošního kalendáře.

Že jde o atraktivní testovací lokalitu, poznal i Tomáš Enge, který tam několikrát zkoušel různé závodní vozy. „Je to svým způsobem jedinečný okruh, který moc nelze srovnat s čímkoliv jiným. Jde o trať ze staré školy, která se podstatně liší od moderních Tilkeho autodromů. Nicméně z jezdeckého hlediska se jedná o příjemný okruh s dobrou kombinací plynulých zatáček pomalých i rychlých. Stačí však drobná chyba a jezdec skončí ve štěrku nebo až v bariéře. Charakter dráhy a její povrch je velmi náročný pro zadní pneumatiky. Kola se hodně protáčejí a gumy dostávají zabrat. Pokud je tedy cílem zkoušet míru degradace zadních pneumatik, není mnoho lepších možností než právě Jerez,“ přibližuje jihošpanělský okruh Tomáš Enge.

V lednu roku 2000 testoval Tomáš Enge v Jerezu tento monopost F3000 týmu mySAP.com, což v té době byla juniorka McLarenu.

Jak si s okruhem poradí naši závodníci? Pro ně to bude nová zkušenost, jelikož Jerez se v simulátorech objevuje minimálně. Dá se očekávat, že všichni budou především hledat optimální nastavení. K tomu je třeba počítat s novým updatem iRacingu, který výrazně upravuje chování vozu na trávě, štěrku a písku. Došlo také k dalšímu omezení palivové nádrže, tentokrát jen na 40 % celkové kapacity. Jak si účastníci Mercedes-Benz Virtual GP 2023 budou počínat v tomto novém prostředí, mohou zájemci sledovat v úterý 19.9. tradičně od 19 hodin. Právě tehdy začne přímý přenos na streamovacích platformách i na televizní stanici O2 TV Sport.

ZPĚT