Blog

Začíná jít do tuhého: na účastníky VGP čeká slavná Monza

Mercedes-Benz Virtual GP 2023 se pomalu chýlí k závěru své první poloviny. Pátý podnik, který bude předposledním za volanty Mercedesů, se odehraje na kultovním italském okruhu v Monze. Dvojice jezdců týmu Tomáš Enge SIM Racing si chce spravit chuť po Suzuce a prezentovat se špičkovými výkony.

Autodromo Nazionale di Monza je ve světě automobilového sportu pojmem. Vybudován byl v královském parku 125tisícového města Monza u Milána již v roce 1922 a dnes funguje jako třetí nejstarší závodní okruh na světě. Od roku 1949 hostí téměř nepřetržitě (s výjimkou sezony 1980) Velkou cenu Itálie a pravidelně se tam konají i další významné závody. Současná modifikace z roku 2000 má 11 zatáček a měří 5793 m. Velmi rychlá trať nabízí adrenalinové zážitky jezdcům i atraktivní podívanou divákům. Oficiální traťový rekord drží od roku 2004 Rubens Barrichello, když se svým Ferrari objel kolo za 1:21,046 min. To představuje rychlostní průměr více než 257 km/h. Kombinace vysokých dosahovaných rychlostí a poměrně úsporných únikových zón vytváří živnou půdu pro dramatické situace. Ostatně za dobu své existence si Monza vybrala daň v podobě 52 životů jezdců a 35 životů diváků.

Italské Monze se nikoliv náhodou přezdívá chrám rychlosti. Přinese tento svatostánek automobilového sportu první letošní vítězství pro tým Tomáš Enge SIM Racing?

Monza už navždy zůstane speciálním místem pro všechny české fanoušky motorsportu. Dne 16. září 2001 tam Tomáš Enge odjel svoji první (z výsledkového pohledu tu nejúspěšnější) velkou cenu ve formuli 1. Seběhlo se to tehdy velmi rychle. Předchozí závod v belgickém Spa nebyl šťastný pro Luciana Burtiho, když se zranil a v Monze nemohl nastoupit. Povolán byl Tomáš Enge, který naskočil do rozjetého vlaku. Naštěstí tehdy nebylo tak striktně omezené testování, a tak si monopost týmu Prost mohl před Velkou cenou Itálie vyzkoušet při testu. Bohužel technika nebyla příliš konkurenceschopná a stáj navíc provázely finanční potíže. Těžko si lze představit obtížnější podmínky pro nováčka. Enge se s nimi přesto popral se ctí a když dorazil do Monzy, navzdory všem peripetiím vyjel v kvalifikaci 20. pozici z 22 startujících. Závod na rozdíl od mnoha jiných dokončil, a to na 12. místě před jistým Fernandem Alonsem. Na víc asi debutant za volantem jednoho z nejhorších vozů ve startovním poli dosáhnout nemohl.

Pár dnů po svých 25. narozeninách si Tomáš Enge odbyl premiéru ve formuli 1. Velkou cenu Itálie v Monze dokončil na 12. místě.

Na rozdíl od Tomáše Engeho před necelými 22 lety mají současní jezdci týmu Tomáš Enge SIM Racing mnohem lepší podmínky pro přípravu. Těch také na maximum využili a před 5. závodem Mercedes-Benz Virtual GP 2023 hlásí plnou připravenost. Rozhodně je nečeká nic jednoduchého, protože soupeři z týmu Entropiq budou opět nesmírně silní. Okruh v Monze však oběma sedí více než japonská Suzuka, což je určitě dobrá zpráva. Povede se Lukáši Přádovi nebo Adamu Pilovi ukořistit první vítězství v letošní sezoně? Na to dá odpověď již nadcházející úterý 9. května. V 19 hodin odstartuje jako obvykle kvalifikace a bezprostředně po ní následuje závod na 55 minut s povinnou zastávkou v boxech. Ve stejnou dobu se rozběhne živé vysílání na online platformách Virtual GP a tentokrát i přímý přenos na televizní stanici O2 TV Sport.

ZPĚT